Marie Podvalová

5.9.1909 Čakovice u Prahy - 16.5.1992 Praha


Marie Podvalová - civilní portrét
Marie Podvalová - civilní portrét


Sopranistka. Zpěv studovala nejprve soukromě u A. Fassatiové, později na konzervatoři u D. Branbergrové. První sólové angažmá nastoupila v roce 1935 v Brně. Roku 1937 byla po úspěšném pohostinském vystoupení v úloze Milady (Dalibor) angažována V. Talichem do pražského Národního divadla, kde působila až do roku 1978. Její první rolí zde byla Hadačka v Juliettě, ale hned nato následovala úloha, která rozhodujícím způsobem ovlivnila její další umělecký vývoj - Libuše. Touto rolí se nesmazatelně zapsala do dějin české opery.
Hlasové dispozice Podvalové byly fenomenální. Měla mohutný hlas temné barvy se širokým, plně znějícím tónem. K tomu bylo nutno přičíst i majestátní, krásný jevištní zjev a bohatě rozvinutý herecký projev.

M. Podvalová - Libuše
Libuše
M. Podvalová - Kostelnička
Kostelnička
M. Podvalová - Marina Mníšková
Marina Mníšková

S jejím jménem bývají většinou spojovány české role, kromě výše jmenovaných to dále byla Anežka (Dvě vdovy), Hedvika (Čertova stěna), Armida, Cizí kněžna (Rusalka), Šárka, Emilia Marty (Věc Makropulos), Kostelnička (Její pastorkyňa), Eva, zpívala i Mařenku (Prodaná nevěsta) a Vendulku (Hubička), uplatnila se i v moderních českých operách, např. Zdeňka v Palečkovi P. Bořkovce. Z rolí světového repertoáru ztvárnila např. Sentu (Bludný Holanďan), Venuši (Tannhäuser), Ortrudu (Lohengrin), Adelaidu Waldnerovou (Arabella), Amelii (Maškarní ples), Toscu, Santuzzu (Sedlák kavalír), Marinu Mníškovou (Boris Godunov) a další. Natočila řadu zvukových snímků, hrála i ve filmu. Se souborem Národního divadla vystupovala v zahraničí.

Marie Podvalová zpívá On jde!  (B. Smetana: Libuše)   formát mp3